METAR, TAF en Colourstate decoding

Zie ook: Overzicht gewijzigde METAR, SPECI and TAF codes PDF

Een METAR is een weerrapport speciaal bedoeld voor luchtvarenden. Er staat informatie in, meestal in de vorm van afkortingen en wordt er weinig met moeilijke codes gewerkt. Het voordeel is hierbij de grote en snelle mate van leesbaarheid. METAR staat voor METeorological Aerodrome Report en wordt gemaakt door het meteorologisch personeel op een civiel of militair vliegveld. Over het algemeen wordt 1x tot 2x per uur een METAR-bericht gemaakt, afhankelijk van het vliegveld. De tijd van verzending is ook erg verschillend.

De symbolische vorm

CCCC   DDGGgg   dddff/mfmKT   VVVV    RDRDR/VRVRVRVRi   w'w'  NsNsNshshshs   of  VVhshshs  of   SKC  T'T'/T'dT'd   TXtt/hhZ TNtt/hhZ   QPHPHPHPH   REw'w'en eventueel aanvullende bijzonderheden.

Door klikken op één van de onderdelen, krijgt u bovenin de pagina de betekenis van de codegroep en bijbehorende informatie te zien. Onder elk blok kunt u desgewenst weer teruggaan naar deze symbolische vorm.
Daarna kunt u wat voorbeelden van Metars zien en kunt u deze proberen te decoderen.
De vorm van de Amerikaanse Metar is anders.

CCCC = Internationale 4-letterige plaatsaanwijzer (ICAO location indicator); deze geeft aan met welk vliegveld of station we te doen hebben.

terug naar bovenzijde pagina

DDGGgg = Datumtijdgroep van opmaak. DD staat voor de dag van de maand, GG voor het hele uur en gg voor het aantal minuten. De tijd staat meestal vermeld in UTC tijd (Universal Time Code). Deze groep wordt niet altijd in het bericht vermeld.

Voorbeeld: 231220 = de 23ste om 12 uur 20 minuten.

terug naar bovenzijde pagina

dddffGfmfmKT = de windgroep; hierin staat de windrichting, snelheid en uitschieters vermeld.
ddd = de windrichting in tientallen graden van de kompasroos (t.o.v. het ware noorden)

Voorbeeld: 090 = oost; 000 = windstil; 250 = westzuidwest; VRB = variabel

ff = de gemiddelde windsnelheid over een periode van 10 minuten, voorafgaand aan de waarnemingstijd. de eenheid hangt af van de tweeletterige code aan het eind van de groep. KT= knopen; MPS = meters per seconde en KMH= kilometers per uur.

Gfmfm= de uitschieters over de laatste periode van 10 minuten, meestal alleen gegeven bij een verschil van 10 knopen of meer tussen het gemiddelde en de uitschieters. De letter G staat voor "gusting" (uitschietend tot).

Voorbeeld: 22015G29KT = windrichting 220 °, 15 knopen gem. en 29 knopen uitschieters.

terug naar bovenzijde pagina

VVVV = het horizontale meteorologisch grondzicht in meters. Dit zicht geeft aan de slechtste waarde rondom het waarnemingspunt.

Voorbeeld: 0000 = minder dan 50 m; 1700 = 1700 m; 9999 = meer dan 10 km zicht.

terug naar bovenzijde pagina

RDRDR = de designator; hier wordt aangegeven voor welke runway (start/ landingsbaan) de RVR-waarde bedoeld is. R27 betekent runway 27 (richting 270°), een startbaan georiënteerd in west-oostrichting.

VRVRVRVR = zichtbare baanlengte (Runway Viusal Range) in meters. De RVR is eigenlijk een soort zichtmeting langs een startbaan

i = de tendens van de RVR over de laatste 10 min. voor de waarneming.
D = down (afnemend); N = neutral (gelijkblijvend); U = up (toenemend).
uitzonderingen: M0050 betekent RVR minder dan 50 m en P3000 betekent meer dan 3000 m

terug naar bovenzijde pagina

w'w' = de actuele weersgesteldheid tijdens de waarneming.
Maximaal kunnen twee van deze groepen voorkomen. Elke groep bestaat uit een aantal letters, min. 2 en max. 10.

terug naar bovenzijde pagina

NsNsNshshshs = wolkengroep; max. kunnen vier wolkengroepen gegeven worden.
NsNsNs = drie letterige afkorting, die aangeeft hoeveel achtsten ongeveer de wolkenlaag van de totale hemel bedekt.
FEW = few, 1/8 t/m 2/8 (licht bewolkt); SCT = scattered, 3/8 t/m 4/8 (half bewolkt); BKN = broken, 5/8 t/m 7/8 (zwaar bewolkt); OVC = overcast, 8/8 (geheel bewolkt).

hshshs = de hoogte van de wolkenbasis in hondertallen voeten (1 voet = 30,48 cm) dus 018 betekent 18(x 100) = 1800 voet of ca. 550 m hoog.
De wolkensoort wordt alleen gegeven wanneer een cumulonimbus of towering cumulus wordt waargenomen. Deze wordt resp. aangegeven met CB en TCU.

terug naar bovenzijde pagina

VVhshshs = Vertikaal zicht. Deze groep wordt gegeven wanneer het erg mistig is of wanneer er zware neerslag valt zodat de wolken niet meer goed te onderscheiden zijn en ook de hoogte niet goed te meten is of in te schatten is. Het getal geeft aan het zicht omhoog in honderdtallen voeten, net zoals bij de wolkenhoogte (zie boven).

terug naar bovenzijde pagina

SKC = SKy Clear, onbewolkt dus.

terug naar bovenzijde pagina

T'T'/T'dT'd = Temperatuursgroep. Het getal voor de breukstreep is de luchttemperatuur in graden Celsius (de gewone temperatuur dus), het tweede getal achter de "/" is de dauwpuntstemperatuur (ook in Celsius). Staat er een M voor dan is de temperatuur negatief. De dauwpuntstemperatuur is altijd kleiner of gelijk aan de luchttemperatuur. Het verschil tussen deze waarden geeft aan hoe hoog de vochtigheidsgraad (ongeveer) is. Hoe groter het verschil, des te minder waterdamp de lucht bevat en hoe droger de lucht dus is. Zijn de waarden gelijk dan is de vochtigheidsgraad hoger dan ca. 97 %.

TXtt/hhZ TNtt/hhZ = Verwachtte maximum temperatuur (TX) en minumum temperatuur (TN) met bijbehorende tijd.

terug naar bovenzijde pagina

QPHPHPHPH = Luchtdruk (QNH) in hectopascal (hPa), afgerond naar beneden. Een hectopascal is precies gelijk aan één millibar. QNH (spreek uit ' Kjoe En Eetsj) is de luchtdruk gerelateerd aan het gemiddelde zeeniveau. Piloten gebruiken deze waarde om hun hoogtemeter in te stellen alvorens zij vertrekken of voordat zij gaan landen.

Q0997 = 997 hPa; Q1023 = 1023 hPa.

Bij Amerikaanse metars wordt deze groep voorafgegaan door een "A". Dat staat voor Altimetersetting. De waarde daarachter is de QNH in honderdsten inches (1 inch = 2,54 cm).

A2993 = 29.93 inches.

Om inches direkt om te rekenen naar hPa (millibar) vermenigvuldigt u het getal met 33.87

terug naar bovenzijde pagina

REw'w' = Weersverschijnselen in het afgelopen uur. Deze worden alleen gegeven in bepaalde gevallen, bijv, wanneer de neerslag zwaarder was dan tijdens de huidige waarneming het geval was. Ook verschijnselen als onderkoelde neerslag en onweer worden gemeld. De code is in principe hetzelfde als bij het actuele weer met dien verstande dat voor de groep de letters RE worden geplaatst.

terug naar bovenzijde pagina


METAR decodes (voorbeelden)

METAR EGBE 220850Z Aerodrome actual weather (SPECI = civil, selected special); from (Coventry); at (on 22nd at 0850 Zulu).

08012G25KT Wind 080 degrees, 12 knots, max 25 knots.
Other codes. Max wind only shown if 10 kt above average. VRB = variable. 0000 kt = calm. 280V350 = Variation in clockwise direction, but only if mean speed > 3 kt.

2000 Minimum visibility 2,000 metres.
Other codes: 0000 = less than 50 m.. 9999 = 10 km or more. N, NE etc. = direction of minimum visibility. If something like 7000S also appears, it is the maximum visibility, with direction.

R23/1300 RVR (runway visual range) 1,300 m.
Other codes: 1300U = increasing, D = decreasing, N = no change. P1500 = more than 1500, M0050 = less than 50 m. Significant variations: e.g. 800V1200.

-SHBR Light (-) showers, mist. Other codes: + = heavy (well-developed if FC or PO): - = light; neither + nor - = moderate.
Up to three of these group may appear. BC=patches. BR=mist. BL=blowing. DR=drifting. DS=dust storm. DU=dust. DZ=drizzle. FC=funnel cloud. FG=fog. FU=smoke. FZ=freezing. GR/GS=hail. HZ=haze. IC=ice crystals. MI=shallow. PE=ice pellets. PO=dust/sand storms. PR=banks. RA=rain. RC=recent. SA=sand. SG=snow grains. SH=showers. SN=snow. SS=sandstorm. SQ=squalls. TS=thunderstorms. VA=volcanic ash. VC=vicinity.

FSCT004 OVC006 Scattered at 400 feet, overcast at 600 feet (sorry - just chose a bad day). Codes in full: FEW=few (1-2 oktas). SCT=scattered (3-4 oktas). BKN=broken (5-7 oktas). OVC=overcast (8 oktas). SKC=sky clear. W...=sky obscured (figures will show vertical vis in 100s of feet). Only these cloud types reported: CB-cumulonimbus, TCU=towering cumulus.

CAVOK 'Cav-OK!' not less than 10 km, no CB, no cloud below 5,000 ft or highest MSA, no sig weather for aviation.

11/05 Temperature/dewpoint. In degrees Celsius. Temp only appear as e.g 12///.

Q1013 QNH is 1013.'Q' indicates millibars. 'A' would indicate inches & hundredths.

REFU Recent weather: recent smoke.

WS RWY23 Wind shear: Runway 23.Not being reported at present in the UK.

BECMG... TEMPO... Trend... Other codes: AT=at. BECMG=becoming. FM=from. NOSIG=no significant change. NSG=no significant cloud. NSW=no significant weather. TEMPO=temporarily. TL=until.


TAF decodes (voorbeelden)

FTUK31 KWBC 220850 FT=18 hr TAF (FC= 9 hr), UK=UK, 31=one of several groups of airfields for purposes of TAFs, KWBC=USA National Weather Center, Washington (or wherever this message has been routed from), 220850=22nd at 0850 hr.

TAF EGGP 220800 Aerodrome forecast for Liverpool issued on 22nd at 0800UTC. Place and time of origin may appear, e.g EGGP 2208UTC.

EGGP 221004 Liverpool. Validity: on 22nd from 1000 hr to 0400 hr (on 23rd).

30012G25KT Wind: 300 degree at 12 kt gusting max 25 kt. Other codes: VRB=variable. 000=calm.

5000 Min visibility: 5,000 metres. Other codes: CAVOK (and see METAR decodes). 9999 = 10 km or more. 0000=less than 50 metres.

+RA Significant weather: heavy rain. See METAR decodes above. NSW=no significant weather.

BKN060 Cloud: broken at 6,000 feet. See METARs decodes above.

PROB30 1618 BCMG .... Significant changes: 30% probability, between 1600 and 1800 hr, of weather becoming... Other codes: TEMPO, then see METAR decodes above. Normally only 30% and 40% are used.

terug naar bovenzijde pagina


COLOURSTATE

De militaire organisaties binnen de ´Central Region´ hanteren een weerkleurcodesysteem waarbij de combinatie van wolkenbasis, -hoeveelheid en zicht wordt weergegeven met een kleuraanduiding.
Deze kleurenstatus wordt toegevoegd aan de METAR- en SPECI-berichten. Bovendien wordt tijdens de openstellingstijden van een vliegveld een kleurenstatus-trendverwachting toegevoegd.
M.b.v. een kleurenaanduiding wordt voor een periode van 2 uur vooruit een indruk gegeven van het te verwachten (overheersende) weer. Hierbij worden termen ´BECMG´ en ´TEMPO´ gebruikt om geleidelijke of tijdelijke verandering in de tijd aan te geven.
B.v.: GRN GRN TEMPO YLO of RED AMB BECMG YLO.

Kleurenstatus  Laagste wolkenbasis
(SCT 3/8)
grondzicht
minimaal
  Blue (BLU)  2500 ft 8 km  
  White (WHT)  1500 ft 5 km  
  Green (GRN)  700 ft 3,7 km  
  Yellow (YLO)  300 ft 1,6 km  
  Amber (AMB)  200 ft 0,8 km  
  Red (RED)  <200 ft < 0,8 km  

De wolkenbasis wordt gemeten vanaf SCT (3/8). Alleen Duitsland en Amerikaanse militaire velden (Bruggen, Ramstein e.d.) meten vanaf SCT/BKN (5/8).

´BLACK´
Als de weer-kleurencode wordt voorafgegaan door 'BLACK' is het vliegveld onbruikbaar om andere redenen dan wolkenbasis en/of zicht.
Het vliegveld is onbruikbaar door een van de volgende redenen:

  1. Conditie van het banenstelsel ( braking action, wateroverlast, hindernissen (dus toch die kraters !), toestand deklaag etc.)
  2. Afwezigheid van medische- en/of brandweerfaciliteiten
  3. Afwezigheid verlichting bij operaties na zonsondergang
  4. Afwezigheid van grond/luchtverbindingen

NB. de gebruiksgereedheid van afreminstallatie (barrier) zal niet van invloed zijn op de status BLACK.
Voor elke start en landing is dan toestemming vereist van de HSO (nieuwe naam voor CVD).
Alleen Hoofd LVB kan opdracht geven voor opheffing van status BLACK.

terug naar bovenzijde pagina


Uitgebreid overzicht van meteocodes: TAF- en METAR-codes  PDF