METAR, TAF en Colourstate decoding |
Zie ook:
Overzicht gewijzigde METAR, SPECI and TAF codes ![]() Een METAR is een weerrapport speciaal bedoeld voor luchtvarenden. Er staat informatie in, meestal in de vorm van afkortingen en wordt er weinig met moeilijke codes gewerkt. Het voordeel is hierbij de grote en snelle mate van leesbaarheid. METAR staat voor METeorological Aerodrome Report en wordt gemaakt door het meteorologisch personeel op een civiel of militair vliegveld. Over het algemeen wordt 1x tot 2x per uur een METAR-bericht gemaakt, afhankelijk van het vliegveld. De tijd van verzending is ook erg verschillend. De symbolische vorm CCCC DDGGgg dddff/mfmKT VVVV RDRDR/VRVRVRVRi w'w' NsNsNshshshs of VVhshshs of SKC T'T'/T'dT'd TXtt/hhZ TNtt/hhZ QPHPHPHPH REw'w'en eventueel aanvullende bijzonderheden. Door klikken op één van de onderdelen, krijgt u bovenin de pagina
de betekenis van de codegroep en bijbehorende informatie te zien.
Onder elk blok kunt u desgewenst weer teruggaan naar deze symbolische
vorm. CCCC = Internationale 4-letterige plaatsaanwijzer (ICAO location indicator); deze geeft aan met welk vliegveld of station we te doen hebben. DDGGgg = Datumtijdgroep van opmaak. DD staat voor de dag van de maand, GG voor het hele uur en gg voor het aantal minuten. De tijd staat meestal vermeld in UTC tijd (Universal Time Code). Deze groep wordt niet altijd in het bericht vermeld. Voorbeeld: 231220 = de 23ste om 12 uur 20 minuten. dddffGfmfmKT = de
windgroep; hierin staat de windrichting, snelheid en uitschieters
vermeld. Voorbeeld: 090 = oost; 000 = windstil; 250 = westzuidwest; VRB = variabel ff = de gemiddelde windsnelheid over een periode van 10 minuten, voorafgaand aan de waarnemingstijd. de eenheid hangt af van de tweeletterige code aan het eind van de groep. KT= knopen; MPS = meters per seconde en KMH= kilometers per uur. Gfmfm= de uitschieters over de laatste periode van 10 minuten, meestal alleen gegeven bij een verschil van 10 knopen of meer tussen het gemiddelde en de uitschieters. De letter G staat voor "gusting" (uitschietend tot). Voorbeeld: 22015G29KT = windrichting 220 °, 15 knopen gem. en 29 knopen uitschieters. VVVV = het horizontale meteorologisch grondzicht in meters. Dit zicht geeft aan de slechtste waarde rondom het waarnemingspunt. Voorbeeld: 0000 = minder dan 50 m; 1700 = 1700 m; 9999 = meer dan 10 km zicht. RDRDR = de designator; hier wordt aangegeven voor welke runway (start/ landingsbaan) de RVR-waarde bedoeld is. R27 betekent runway 27 (richting 270°), een startbaan georiënteerd in west-oostrichting. i = de tendens van de RVR over de laatste 10 min. voor de
waarneming. w'w' = de actuele weersgesteldheid tijdens
de waarneming. NsNsNshshshs
= wolkengroep; max. kunnen vier wolkengroepen gegeven worden. hshshs = de hoogte van de
wolkenbasis in hondertallen voeten (1 voet = 30,48 cm) dus 018
betekent 18(x 100) = 1800 voet of ca. 550 m hoog. VVhshshs = Vertikaal zicht. Deze groep wordt gegeven wanneer het erg mistig is of wanneer er zware neerslag valt zodat de wolken niet meer goed te onderscheiden zijn en ook de hoogte niet goed te meten is of in te schatten is. Het getal geeft aan het zicht omhoog in honderdtallen voeten, net zoals bij de wolkenhoogte (zie boven). SKC = SKy Clear, onbewolkt dus. T'T'/T'dT'd =
Temperatuursgroep. Het getal voor de breukstreep is de luchttemperatuur
in graden Celsius (de gewone temperatuur dus), het tweede getal achter
de "/" is de dauwpuntstemperatuur (ook in Celsius). Staat er
een M voor dan is de temperatuur negatief. De dauwpuntstemperatuur is
altijd kleiner of gelijk aan de luchttemperatuur. Het verschil tussen
deze waarden geeft aan hoe hoog de vochtigheidsgraad (ongeveer) is. Hoe
groter het verschil, des te minder waterdamp de lucht bevat en hoe
droger de lucht dus is. Zijn de waarden gelijk dan is de
vochtigheidsgraad hoger dan ca. 97 %. QPHPHPHPH = Luchtdruk (QNH) in hectopascal (hPa), afgerond naar beneden. Een hectopascal is precies gelijk aan één millibar. QNH (spreek uit ' Kjoe En Eetsj) is de luchtdruk gerelateerd aan het gemiddelde zeeniveau. Piloten gebruiken deze waarde om hun hoogtemeter in te stellen alvorens zij vertrekken of voordat zij gaan landen. Q0997 = 997 hPa; Q1023 = 1023 hPa. Bij Amerikaanse metars wordt deze groep voorafgegaan door een "A". Dat staat voor Altimetersetting. De waarde daarachter is de QNH in honderdsten inches (1 inch = 2,54 cm). A2993 = 29.93 inches. Om inches direkt om te rekenen naar hPa (millibar) vermenigvuldigt u het getal met 33.87 REw'w' = Weersverschijnselen in het afgelopen uur. Deze worden alleen gegeven in bepaalde gevallen, bijv, wanneer de neerslag zwaarder was dan tijdens de huidige waarneming het geval was. Ook verschijnselen als onderkoelde neerslag en onweer worden gemeld. De code is in principe hetzelfde als bij het actuele weer met dien verstande dat voor de groep de letters RE worden geplaatst. METAR EGBE 220850Z Aerodrome actual weather (SPECI = civil, selected special); from (Coventry); at (on 22nd at 0850 Zulu). 08012G25KT Wind 080 degrees, 12 knots, max 25 knots. 2000 Minimum visibility 2,000 metres. R23/1300 RVR (runway visual range) 1,300 m. -SHBR Light (-) showers, mist. Other codes: + = heavy (well-developed
if FC or PO): - = light; neither + nor - = moderate. FSCT004 OVC006 Scattered at 400 feet, overcast at 600 feet (sorry - just chose a bad day). Codes in full: FEW=few (1-2 oktas). SCT=scattered (3-4 oktas). BKN=broken (5-7 oktas). OVC=overcast (8 oktas). SKC=sky clear. W...=sky obscured (figures will show vertical vis in 100s of feet). Only these cloud types reported: CB-cumulonimbus, TCU=towering cumulus. CAVOK 'Cav-OK!' not less than 10 km, no CB, no cloud below 5,000 ft or highest MSA, no sig weather for aviation. 11/05 Temperature/dewpoint. In degrees Celsius. Temp only appear as e.g 12///. Q1013 QNH is 1013.'Q' indicates millibars. 'A' would indicate inches & hundredths. REFU Recent weather: recent smoke. WS RWY23 Wind shear: Runway 23.Not being reported at present in the UK. BECMG... TEMPO... Trend... Other codes: AT=at. BECMG=becoming. FM=from. NOSIG=no significant change. NSG=no significant cloud. NSW=no significant weather. TEMPO=temporarily. TL=until. TAF decodes (voorbeelden) FTUK31 KWBC 220850 FT=18 hr TAF (FC= 9 hr), UK=UK, 31=one of several groups of airfields for purposes of TAFs, KWBC=USA National Weather Center, Washington (or wherever this message has been routed from), 220850=22nd at 0850 hr. TAF EGGP 220800 Aerodrome forecast for Liverpool issued on 22nd at 0800UTC. Place and time of origin may appear, e.g EGGP 2208UTC. EGGP 221004 Liverpool. Validity: on 22nd from 1000 hr to 0400 hr (on 23rd). 30012G25KT Wind: 300 degree at 12 kt gusting max 25 kt. Other codes: VRB=variable. 000=calm. 5000 Min visibility: 5,000 metres. Other codes: CAVOK (and see METAR decodes). 9999 = 10 km or more. 0000=less than 50 metres. +RA Significant weather: heavy rain. See METAR decodes above. NSW=no significant weather. BKN060 Cloud: broken at 6,000 feet. See METARs decodes above. PROB30 1618 BCMG .... Significant changes: 30% probability, between 1600 and 1800 hr, of weather becoming... Other codes: TEMPO, then see METAR decodes above. Normally only 30% and 40% are used. COLOURSTATE De militaire organisaties binnen de ´Central Region´
hanteren een weerkleurcodesysteem waarbij de combinatie van wolkenbasis,
-hoeveelheid en zicht wordt weergegeven met een kleuraanduiding.
De wolkenbasis wordt gemeten vanaf SCT (3/8). Alleen Duitsland en Amerikaanse militaire velden (Bruggen, Ramstein e.d.) meten vanaf SCT/BKN (5/8). ´BLACK´
NB. de gebruiksgereedheid van afreminstallatie (barrier) zal niet van
invloed zijn op de status BLACK. Uitgebreid overzicht van meteocodes: TAF- en METAR-codes
|